środa, 1 listopada 2017

Praca - jakie mam opcje? Krótko, obrazkowo i na temat

Ponieważ mam problem ze znalezieniem w Internecie krótkiego graficznego opracowania form zatrudnienia w Polsce, postanowiłam je sama przygotować.

Jeśli sam szukasz pracy lub chcesz kogoś zatrudnić, z kimś współpracować- zachęcam do zapoznania się z poniższymi grafikami. Mam nadzieję, że pomogą Ci one w szukaniu dalszych informacji, jeśli uznasz że masz potrzebę dowiedzieć się więcej. Wówczas na pewno najlepiej sięgnąć wprost do żródła - informacje można znaleźć w Kodeksie Pracy, Kodeksie Cywilnym oraz na portalach zajmujących się szeroko rozumianym prawem pracy i zarządzaniem zasobami ludzkimi. Powodzenia i zapraszam do zapoznania się z grafikami prezentującymi krótką odpowiedź na pytanie: Praca - jakie mam opcje?




FORMY ZATRUDNIENIA OGÓLNIE:
Na potrzeby tego wpisu wyróżniłam 6 podstawowych form zatrudnienia, które według mojej wiedzy obowiązują w Polsce. Są to:
  1. Umowa o pracę
  2. Umowa o pracę nakładczą (chałupnictwo)
  3. Umowy cywilno-prawne
  4. Staże i praktyki
  5. Wolontariat
  6. Samozatrudnienie

FORMY ZATRUDNIENIA BARDZIEJ SZCZEGÓŁOWO:
Powyższa grafika ma za zadanie uświadomić Ci, że umowa o pracę nie zawsze jest taka sama  - występują różne jej rodzaje, podobnie jak umów cywilno-prawnych. W szczegółach zagadnienie to omówione jest na kolejnych grafikach poniżej.


UMOWA O PRACĘ:
 Na powyższej grafice wyszczególniłam (wedle swojej wiedzy) następujące rodzaje umowy o pracę:
  1. Na czas próbny
  2. Na czas wykonywania określonej pracy -->może to być praca tymczasowa
  3. Na czas określony -->może to być zarówno praca tymczasowa, jak i umowa na zastępstwo
  4. W niepełnym wymiarze czasu pracy -->tutaj wyróżnić można:
    • tzw. Job-sharing (dzielenie stanowiska np. wg. grafiku)
    • tzw. Work-sharing (dzielenie pracy, obniżenie wymiaru czasu pracy)
  5. Dyżur (praca na wezwanie)
  6. Na czas nieokreślony
  7. Telepraca --> również może przyjmować różne formy, np:
    • Telechatki
    • Domowa
    • Zamienna
    • W Centralkach Telefonicznych
    • Mobilna
  8. Wypożyczenie pracowników
UMOWY CYWILNO-PRAWNE:
 Umowy cywilno-prawne podzieliłam na:
  1. Zlecenie 
    • na wezwanie
  2. O dzieło
  3. Agencyjną
    • na czas nieokreślony
    • na czas określony
  4. Kontrakt menedżerski - tutaj muszę przyznać, że nie jestem pewna, czy jest to stricte umowa cywilno-prawna (ale wedle mojej wiedzy podlega pod uregulowania Kodeksu Cywilnego)
FREELANCING:
I na koniec coś, na co współcześnie, w obecnych czasach królującego Internetu warto zwrócić szczególną uwagę - FREELANCING.
Według mojej wiedzy można go świadczyć na następujących zasadach, jako:
  1. Samozatrudnienie
  2. Umowa o dzieło
  3. Umowa-zlecenie
Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga i życzę powodzenia w pracy! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz